1000 MILES 2024
Epizoda 1 – Registrace a přípravy
To, že pojedu jižní trasu dva roky po mojí první účasti na severní variantě bylo jasný. Jenže, jeden vynechanej ročník vám jistotu místa na startovní listině odebírá. A tak 31. prosince v 00:00:00 hodin startuje psychománie u přihlašovacího online formuláře. Jako ostřílenej ajtý mazák ale ukazuju kvality a sbírám flek hned mezi prvníma zoufalcema. Po potvrzení registrace civím na dno rodinnýho účtu, když platím devitku za tuhle all-inclusive last-minute cyklo-turistickou dovolenou. V práci nahlašuju volno a spřádám plány na tréninkový jednotky.
V hlavě mám vidinu alespoň 3 tisíc kilometrů během předstartovního půlroku. Abych to zkrátil, hned druhý den po Silvestru jdu na válce, ať neztrácím čas. Zdravíčko drží až do prvních jarních rýmiček a mých oblíbených zánětů dutin. Opakovaný ATB, nemocenská, psychický rozpoložení s myšlenkami na nejhorší – že start STORNUJU. Naštěstí mám úžasnou a dostatečně přísnou ženušku Verunku :-*, která mě vždycky vrátí nohama na zem a dá mi za uši ať nebrečim, že je ještě čas. Ale, vždyť je start už za 3 týdny a já mám najeto 600 kilometrů – zase brečim. Jenže ono se to nakonec nějak vykristalizovalo v pěkných 900 kilometrů (pozn. redakce: to je sakra málo) a já na poslední chvíli dolazuju výbavu.
Jo, na poslední chvíli dolazuju výbavu. Zase na poslední chvíli. A to sem si letos řikal, že nic nepodcenim a techniku a vybavení začnu řešit včas. Takže, na poslední chvíli vymejšlim novej koncept umístění výbavy na kole, tejden před startem objednávám novej batoh Osprey (díky Martine) a cyklokalhoty Castelli. Kupuju novou nafukovací karimatku značky Klymit a taky břašny od českýho Acepacu. Snažim se výbavu trochu optimalizovat a odlehčovat. Moc prostoru k odlehčení ale v mých očích neni. Nejsem blázen, co jede s jednou vestičkou a návlekama na ruce. Sem zmrzlina, předevšim v dešti rychle ztrácim teplo a pak trpim.
Pro letošní míle neberu rámovou brašnu. V rámu vezu namísto ní dva bidony v součtu na 1.5 litru, který v případě nouze doplním o camel v batohu. Doplňuju wallet na nářadí, brašnu na spodní rámovku, kde vezu žďárák a karimatku a dvě brašničku na horní rámovku. V přední za představcem vezu powerbanku, mobil, doklady a kabely. V menší, zadní pak mazání na zadek a nohy, nabíjecí adaptér a CO2 pumpu. Doma nemůžu samozřejmě nechat pytlíky za řidítka – nezbytná to věc na odkládání papání za jízdy, případně částí oblečení. Hodně se mi tyhle pytlíky osvědčily i na umístění 0.5 litrový coca-coly nebo ice-cofíčka.
Už na loňský Moravii jsem poprvý vezl přední a zadní podsedlovou brašnu Apidura. Tenkrát jsem byl na vážkách, jestli byla volba pro Apiduru správná. Možná jsem měl spíš vzít Ortlieb, řikal jsem si. Ale ne! Apidura funguje fakt SUPER. Dostala neskutečnou nálož terénu a několik dešťů. Přes to všechno zůstaly věci uvnitř suchý bez dalších opatření a to beru jako klíčovou vlastnost. V přední řidítkový vezu jen spacák, triko a kratasy na spaní. Zadní podsedlová pak pojme veškerý oblečení na více jak 10 dnů dlouhej závod.
Naloženej bajk jsem letos nevážil, ale odhad je včetně vody do 20 kg.
Závěrem týhle epizody o přípravách a výbavě musim poděkovat děvčatům z Krejčovství Kaznějov za ušití super pláštěnky na spodní rámovou brašnu. Diky nim jsem nemusel každej večer lézt do zablácený brašny.
Epizoda 2 – Doprava na start
2 roky zpátky jsme na start do Nové Sedlice na východě Slovenska cestovali božským párty vlakem se salónkem, čtyřhvězdičkovým hotelem, barem, bazénem, výřivkou, soláriem, casinem s gogo tanečnicemi a vším, na co si smradlavej upocenej cyklista může ve snu jen vzpomenout. Tentokrát tato služba přesáhla finanční možnosti řadového smrdelníka a tak do poslední chvíle nebylo jasný, jak se 300 budoucích tchořů do té prdelky na Ukrajinských hranicích dostane.
Já měl štěstí – jednoho dne napsal Kuba na fanouškovskou skupinu 1000 miles, že jede tvořit dobrovolníka do první linie na STARTu a má dvě místa v autě. Napsal jsem mu s prosíkem a klaplo to. Domluva byla taková, že dojedu vlakem do Kolína a následně nabereme ještě jednoho pasagéra cestou.
V pátek 28.6. končím v práci dřív, dobaluju a společně s rodinkou vyrážíme na hlavní nádraží v Plzni, odkud v 17 hodin startuje die bajeriše rychloflak tu Prák. Jenže die bajeriše rychloflak má 40 minut zpoždění a já mám v Prahe na přestup pěkných 35 minut. No, nasedám do toho die bajeriše rychloflaku, místenka pro kolo sedí, kolo visí na háku a já vzhledem k přeplněnosti tohoto rychloflaku beru místo na zemi chodbičky, poblíž několika německých amigos. Borcí se hned vyptávají kam frčím, nabízej mi pívo, a tak prokecáme skoro celou cestu. Mimochodem amigos jeli s celou partou na rozlučku se svobodou do Prahe.
V průběhu cesty prosím průvodčího ať mašínfíra kouká něco udělat s naší ztrátou. Říkám, že jsem v presu a že na mým příjezdu do Kolína stojí existence celý Kopkovic rodiny. Asi to zafungovalo a mašínfíra dupnul na krk tej bajeriše herky a nahonil pro mě tak 3 minuty k dobru na přestup do Kolíňáků. Průvodčí byl dobrák a cestou mi div nenakreslil mapu nádraží, kam mam sprintovat. Po schodech dolů, doprava, druhej výlez doleva, nahoru, rovně, rovně, doleva. No bylo to těsně. Dobíhám ke Kolíňáku, věším bicikel na hák, dveře písknou a jedem. Celou cestu do Kolína popadám dech, adrenalin ze mě stříká na celou chodbičku, už teď smrdim jako kyblík hnoje, ale jedu.
V Kolíně si mě Kuba vyzvedává na peróně, jedeme ještě pro jeho tatíka, kterej s námi jede na výlet a pokračujeme směr Hradec Králové pro?? Pro známýho harcovníka Zdendu. S ním ta cesta určitě uteče. Neznám ukecanějšího mílaře, ale sem moc rád, že ho znám!
Zvláštní poděkování patří Kubovi, kterej mě neváhal přibrat do jeho posádky.
Epizoda 3 – Vítejte ve Slovensku 3-2-1 START
V sobotu 29.6. brzy ráno přijíždíme do Nové Sedlice. V tu chvíli jsme na místě mezi prvními. Čeká nás dloooouuuuhé čekání do druhého dne. Start je totiž tradičně v neděli v 15:00 místního času. Úmorný vedro a dlouhý chvilky nám zpříjemní až otevření lokální hospůdky, kde čepujou výbornou plzničku a celkem i něco vaří. První noc na mílích ulehám v místní sokolovně, registrační budově, kultůráku a to vše all-in-one.
Neděle 30.6. 14:00 přichází na řadu tradiční předstartovní rozprava. O medvědech, ghettech, o fairplay, o tom jak vzdát můžeš zítra, a tak dále. Já už to raději neposlouchám a jen a pouze čekám na startovní výstřel. Teda hasičskou sirénu. Těsně před startem přijíždí Mira, jeden z česko-slovenský bandy, se kterou jsme se poznali 2 roky zpátky na Homolce (což je přištřešek před medvědím zákazem na severní trase). Mira jede reparát severní trasy. Tenkrát ho zradilo zdraví.
Ještě povinný foto špalíru pod obloukem a je to tady. Tři hodiny odpoledne. 3 – 2 – 1 START, zní odkudsi. Hasičská siréna řve jak hladový nemluvně. Zatímco čelo už je skoro v Trenčíně, my stojíme jako v zástupu na Václaváku. A hele, už taky jedeme. Čeká nás ještě okruh po Nové Sedlici – takový zaváděcí kolo a pak už to pálíme úvodních 14 kilometrů z kopce po asfaltu. Na nějakou dobu (cca 1600 km a 11 dní) je to poslední asfaltový sjezd. První den, neboli Den NULA, jak se mu často mezi mílaři říká, slibuje úvodní očuchávací etapu. Ti nejlepší dokážou pokořit pomyslnou metu cca 165 km a dojet až na chatu Hrešná, kde začínají opravdové míle. Ze zkušenosti vím, že vzhledem ke startu až ve 3 hodiny odpoledne, je Hrešná pasé. Nechci se zničit první den. Nejsem blbej a dojet na Hrešnou v 5 ráno vopravdu nedává smysl.
Mimochodem jak poznáte nováčka, zelenáče na startu? Má takový speciální POKER-FACE (i já ho měl 2 roky zpět) a ptá se “tak kam to dneska vidíš? Já to chci dát aspoň na tu Hrešnou”. Jojo, taky jsem si to tenkrát myslel.
Už v autě jsem se domluvil se Zdendou, že pojedeme Slovensko společně a v Čechách se uvidí. Zdenda měl tradičně vše dobře naplánovaný a mě se Slovensko nechtělo jet samotnýmu, takže jsem neměl nic proti.
V úvodních dvou kopcích Zdendu nevidím, ale to nevadí, někde se potkáme. Zato se držím od startu Miry, kterej jede SEVER a dupe do toho jako na dětský trati kola pro život. Uvisel sem ho do rozdělení tras, rozloučil se, popřáli jsme si šťastnou cestu a šli si každý svou trasou.
Přes úvodní dva kopce se přehoupneme do cca 60 kilometrů dlouhý rovinky. Užíváme si to, protože už přichází večer a konečně trochu padá pocitová teplota. Míjíme nádrž Zemplínská Šírava, dáváme si v jednom bistru pivečko a kávičku. Tady se seznamuju s Radkem. Klukem, pánem, fajn chlapem, kterýho bohužel již první večer potkávají zdravotní problémy a nakonec se z letošních mil již nevrátí. To ale v tu chvíli ještě nikdo z nás netuší. Blíží se první brod – Laborec jsem si pamatoval jako pohodovou koupačku ve stojatý vodě, pár metrů široký potůček. Jenže, Honza Kopka je janek a tak brod přetrasoval. Na jistotu přijíždíme ve velký skupině k brodu. Zouvám tretry, beru neoprenový fusky a připínám tretry na batoh. Jdu s davem, vody je asi po zadek. A ejhle, padá mi tretra z batohu a vidím jak v proudu uplouvá z dohledu jak Jack od trosek Titanicu. Zmatkuju, holčina za mnou to vidí, chytá mi kolo a já skáču po tretře. V zápalu boje ulamuju světlo z řídítek. Aha, tak tahle nějak utopila předloni Peggy svou navigaci. Pokračujeme dál, na druhym břehu do kopřiv a klestí. Stále jdu s davem, jenže tudy cesta nevede. Zepředu zní výkřiky “Tady to kur*a nejde, je tady plot a elektrárna!” Otáčíme se a já osobně se totálně ztrácím a nevím kudy zpět k řece. Brodíme zpět na druhou stranu a civíme do navígací. Čára ukazuje – jděte do řeky, v řece pokračujte cca 100 metrů po proudu a pak přejděte. Nikdo tomu nevěříme, ale to už nás vítá fotograf na druhým břehu a směje se. Tak tohle byl oříšek, zájeb, ale hroznej.
K dalšímu brodu přes Ondavu přijíždíme už za tmy. Jdu v botech, nemá smysl se přezouvat, stejně mám uvnitř totální rybník. Ondava tradičně teče jak Niagárskej vodopád, je studenější a na dně na nás čekají nepříjemný ostrý šutry. Ale v tretrách je to jen o kotníky, takže zdoláváme bez problémů.
Máme natočeno něco přes 100 kilometrů a blíží se kopec. Ne moc vysokej, ale rozhodně zákeřnej a díky nízký základní nadmořský výšce stoupáme 550 metrů. Nahoru se jet nedá, stoupání se vleče, bahno střídá kamení a tma je jako pytli. Tohle rozhodně ze severní úvodní etapy neznáme. Nakonec sjíždíme do vesničky Čakanovce, kde náhodou nacházíme parádní obecní přístřešek z části obsazený jinými mílaři. Bereme za vděk dvě poslední místa a uleháme ke spánku – k první opravdový noci na mílích 2024. Garmin ukazuje na úvod necelých 135km a 1571m. Míle jsou tady říkám si. Ale co sakra měl znamenat ten hnusnej kopec na úvod? Už první noc jsem cítil, že něco není na jižní trase vpořádku…
Epizoda 4 – Slovensko, ukaž co v tobě je!
Probouzím se do dalšího horkýho dne. V noci sice sprchlo, ale to je pouze záruka další slušný prádelny. Z přístřešku se trousíme jeden po druhým. Nakonec vyrážíme se ztrátou jako poslední, neboť Zdenda zjišťuje defekt a tak opravuje. Na Hrešnou nám chybí asi 35 kilometrů. Předtím ještě bereme útokem sámošku a na Hrešné jsme pak raz dva. Nahoře si s chutí objednávám polívku. Bohužel mírnej úpal mi dává najevo, že ten boršč do sebe prostě nenacpu. Než se stihneme začít balit, z ničeho nic přichází průtrž mračen. V tu ránu jsou všichni přítomní nacpaný v malým přístřešku. Prší asi 3 minuty a zase prádelna. Dobalujeme a vyrážíme. Jenže ani né 100 metrů za Hrešnou má Zdenda zase defekt. Prdím na něj a jedu napřed, vstříc medvědímu zákazu. K čertu s dušema, říkám si.
Za Hrešnou začínají míle. To je už ohraná pohádka. A tak nás čeká první, opravdu mílařská etapa, na který nechybí kopce atakující metu 1000 metrů nad Váhom. V úmorným vedru a hlavně dusnu hypnotizuju každou zatáčku a vyhlížím studánku ke schlazení. Jede se mi dobře, na Zdeňka výrazně nečekám a prostě šlapu. V jednom sjezdu konečně nacházím přírodní zdroj vody, kterej beru útokem. Pod proudem čůrku máchám tričko, rukavice, čapku, zkrátka všechno, co mě může následně alespoň na pár minut ochladit. Velký praní mi zabralo dost času na to, aby mě Zdenda docvakl, a tak pokračujeme společně. Zhruba na 90. kilometru vidím ve výškovým profilu stoupání na cca 750 metrů vysokej kopec, nahoře “kochačka” po hřebeni a sjezdík do vesničky. Už při stoupání se mírně smráká. Nic se ale neděje, nahoře po hřebínku je to pár kilometrů a pak se svezeme do civilizace. Opuštění medvědího zákazu do 21. hodiny nemůže bejt ohroženo. Jenže chyba lávky. Terén na kopci je drbačka – nahoru, dolů, klestí, bahno a to všechno nekonečněkrát dokola. Prostě míle. Ze zákazu prcháme jen těsně před devátou hodinou. Navíc se nezadržitelně blíží sakra velká bouřka a tak dupeme až do vesničky Krásnohorské Podhradie. Míjíme hřiště, zastávku a na návsi nacházíme hospůdku s několika podivnými štamgasty. Jdeme zkusit vyžebrat pivo, limo a něco teplýho do žaludků. Všeho se nám dostalo a na dotaz, jestli můžeme přespat na terásce, číšník hovorí “Áno, ale dajte si pozor. Ráno tady chodí cigánské tlupy”. Hmmm, dál už nejedeme, co se dá dělat. Mají nás odrbat u hospody, nebo v zastávce, to už je jedno. Rozbalujeme spacáky na terásce u silnice a v tom za mnou přichází majitel restaurace, ať jdeme s ním. Zavře nás do bezpečí ve dvoře, do klidnýho přístřešku s krbem a lavicemi. Chvíli váháme, ale touha po pocitu bezpečí překonává aktuální obavy. Ve dvoře nás čeká opravdová pětihvězda v kategorii spaní na divoko. Skoro jsem se rozbrečel. Ne počkat, na brečení je ještě čas..
Najeto máme 120 km a poctivých 3248 výškových metrů.
V noci nás přichází nejprve vystrašit pan majitel (do teď nevím proč, asi se o nás bál) a pak brutální slejvák. Naštěstí jsem vychytal místečko, kam nepršelo. Déšť do rána bohužel neustal a tak během snídaně študujeme předpověď načež po chvíli rezignujeme a vyrážíme v nepromokách hltat další kilometry, vstříc novému dni.
Z města Rožňava nás čeká nepříjemných pár kilometrů v hustym provozu a dešti. Naštěstí po pár hodinách jízdy déšť ustává a pro změnu přichází prádelna. Okolo oběda nás dojíždí, nebo my dojíždíme (?) Miloše. Borec, kterýho jsem poznal 2 roky zpět na SEVERU. Tehdy si míle nadělil k padesátým narozeninám a se mnou si užil nejhorší chvíle na mílích, když nás na Ráztockém Sedle chytla šílená bouřka. Já tenkrát málem umřel na omrzliny, Miloš se málem zabil v kluzkým sjezdu. A tak vzniklo naše spojenectví a přátelství. Miloš působí nějak rozebraně. Chtěl závodit, ale nebaví ho to. Takže společně nacházíme příjemnou restauraci kdesi u silnice. Obsluhuje nás servírka, která sype z rukávu denní nabídku. Už u druhýho jídla nevím, co bylo to první. A co teprve u pátýho chodu. Objednáváme to, co si kdo dokážeme zapamatovat, na slunku sušíme komplet mokrý úbory a Miloš nabíjí u servírky navigaci. Což se ukázalo jako osudová chyba, která nás nerozlučně spojila na dalších několik dní. Po zaplacení Milda bere navigaci se slovy “Ta kráva mi vodpálila navigaci!”. No, ona ta milá slečna za to nemohla, ale na někoho se to svést muselo. Inu z našeho dua rázem vzniklo trio, teda ve finále kvarteto – já, Zdenda, Miloš a náš budoucí zdravotník Marťas. Miloš je od teď odkázán na mojí a Zdendovo přítomnost, protože nás udal pořadateli jako spolujezdce, kteří mají dosvědčit, že nejede do Čech autobusem.
Ten den projíždíme vyhlášenou zajímavost 2.5 kilometru dlouhý, nedokončený železniční Slavošovský tunel. Je to zážitek už od samotnýho nástupu do tunelu, kdy je potřeba překonat několik kluzkých schodů, jako do pekla pekloucího. Celkem oříšek, se u toho nezrakvit. Ale buďme rádi za schody. Závodníci za námi schody už nezažili a dolů lezli po žebříku, neboť místní pro havarijní stav schodiště rozebrali a odvezli. Uf, když jsem pak viděl fotky ze slaňování do tunelu..
Kreacemi s Milošovou navigací během oběda jsme ztratili nějaký čas, a tak když přijíždíme do obce Hnůšťa zjišťujeme, že do dalšího medvědího zákazu už se pouštět není vůbec smysluplný. Prostě to přejet nestíháme. Bereme útokem pizzerku, kde potkáváme ještě další kluky. Padá rozhodnutí. Dnes tu končíme, dáme jidlo, pivo a najdeme spaní. Jediný možný posun je do 7 km vzdálené vesnice Klenovec. Vzhledem k tomu, že Hnůšťa je celkem velký město, nakonec prcháme právě do Klenovce a společně pročesáváme dědinu s touhou najít bezpečný úkryt. Nikoliv však před počasím, ale místními spoluobčany. Je to ale marný, sešla se nás velká grupa a tak se spaní hledá o to obtížnějc. Nakonec nachází Zdenda trhovecký stánky. Každej si bereme jeden kousek, zalejzáme pod stůl a za neustálýho štěkotu místního Žeryka na pár hodin usínáme.
Najeto pouhých 104 km a nastoupáno 1890 metrů.
Ještě jsem zapomněl dodat, že při hledání místa kde složit hlavy v obci Hnůšťa za námi v dodávce dorazil Honza Kopka. Zřejmě na trackingu viděl velkou skupinu zoufalců, tak se nám přijel vysmát. Bylo asi třičtvrtě na devět, takže do začátku nočního zákazu jízdy zbývalo 15 minut, když Honza říká “Škoda, že jste to ještě nepřejeli. Tam dál je parádní neoficiální čekpoint s jídlem a noclehem. On tam na vás pán vpodstatě čeká..” No, Honzo díky, ale mohl jsi nám to zavolat předtím než jsme vlezli do tý prašivý pizzerky před dvěma hodinama. On by nám to ten kluk ušatá stejně neřekl, protože o tom míle nejsou. Každej ať si poradí sám, jak je schopnej a jak je mu přáno. To je podstata týhle blbiny.
Ráno fakt přejíždíme kopeček a když na cyglokompjůtrech pípne doba jízdy asi hodina a ujetých 10 kilometrů, projíždíme kolem neoficiálního čekpointu. Honza Kopka tam chrápe v dodávce, pan domácí na nás troubí, mává a my jen se sklopenýma hlavama projíždíme. Sorry kámo, jedem závod, neni čas na vajíčka, tousty, kaviár…. au.
Včera jsme to zazdili, najeli jsme jen 104 kilometrů. Dneska to musíme nabombit, ať už jsme z toho prašivýho Slovenska brzy pryč. Dneska to ale jede. Konečně i na jižní trase ukazuje Slovensko svoje krásy. Začíná mě to bavit. Hlava obrací o 180 stupňů. Dosud mi v hlavě jelo jenom – já chci domů, co tady dělam, hnusný Slovensko, žádný výhledy, radši bych seděl v práci, chybí mi ty moje prdelky z domova. Dáváme super oběd a já mám v hlavě dojet dneska až do Bánské Štiavnice. Časovej odhad tomu napovídá. Maximálně dostaneme penalizaci za půl hodinky v zákazu, to jsem ochotnej risknout. Jenže, kousek před Zvolenem přicházejí opět míle s velký “M”. Vpodstatě rovinatý traverz, na výškovým profilu nijak výrazný terén. Ale opět, chyba lávky. Odhadem 5, možná 10 kilometrů kola rveme přes klestí, popadaný stromy, větve a bláto. Úsek nám zabere snad 3 hodiny. Dojíždíme Pavla, alias Přehazovačku, kterej v tom bordelu ohnul co šlo a skoro se slzama v očích nevěděl co dál. Předal jsem mu pár rad, jak narovnat patku a nechal ho v jeho problémech samotnýho. Následuje náročnej trail ke Zvolenu a brod, ve kterým pro změnu náš zdravotník píchá. Další zdržení a dohady o tom, co dál. Nakonec padne rozhodnutí – jdeme zkusit štěstí do kempu. Štěstí se tentokrát přiklonilo na naší stranu – bereme 2 chatky, v místní restauraci nám ještě stihnou vrazit nějaký slovenský špecle a dvě piva – podotýkám vrazit, protože víc naštvanou paní servírku s panem číšníkem jsem ještě asi nezažil. Holt zavírá se v osm a slibovanou útratu za jídlo a pití si máme strčit nad cyklistickou vložku.
V kempu nás dojíždí i Pavel, alias Přehazovačka, takže asi do půlnoci ladím jeho peklostroj, ať může chudák kluk pokračovat v závodě. Přijíždí i další mistr přezdívka – Jedenáctka. Proč Jedenáctka? To je takovej mladej klučík, se kterým jsem se potkal ještě před startem. Vypadal dost nadřeně, ale jel poprvé. V neděli, asi 50 kilometrů od startu jsem klučíka dojel a v tom mě rozsekala jeho řečnická otázka “Celkem by mě zajímalo, kolikátej jsem…” Jak jsme potom se Zdendou došli k číslu Jedenáct se mě radši neptejte.
Dojezdem do Zvolena jsme nakroutili opět jen 104 kilometrů a 2793 výškových metrů.
Epizoda 5 – Přes nejvyšší bod do boží pohody
Máme tu další den, je čtvrtek 4.července. Ve slušně zaprděný chatce vstáváme okolo pátý hodiny. Není třeba vylejzat dřív, protože jsme před medvědím zákazem a tak nemůžeme vyjet dřív než v šest. Stíháme ranní hygienu, pobalení věcí, skromnou snídani a vracíme se k brodu u romskýho ghetta, kde večer náš zdravotník jeho defektem v brodu pohřbil veškerý naděje na přejetí dalšího úseku. Ve skutečnosti bychom to stejně přejet nestihli. Ta stojka, která nás čekala hned od rána, by nás beztak ještě večer do toho kempu vrátila. Dnes máme na zhruba 80. kilometru nejvyšší vrchol trasy – Vtáčník. Z doslechu víme, že stoupání je sice dlouhý, ale z velký části po asfaltu a s mírným sklonem. Ke zdolání vrcholu je třeba vyjet o víc jak 1000 metrů nahoru na zhruba 20ti kilometrech. Fakt je, že tohle jsou kopce přesně pro mě. Téměř celou cestu se dalo točit nohama bez větší námahy. Klíč k úspěchu tak byla jen trpělivost. Závěrečný zhruba kilometr začal technicky trošku kousat, až se úplný závěr změnil na slušný kamenitý mordůrek. Na to všechno ale mílař rychle zapomene, když vyjde počasí a spatří ten luxusní výhled. Jasně, kouzlo jako Križná na severu ten kopec neměl, ale wow efektem ve finále příliš neztrácí. Nahoře probíhá foto a video a já usedám a dojídám zbytky rohlíků, paštiky a salámu.
Z vrcholu na konec zákazu to máme něco přes 30 kilometrů. Sviští to ale celkem pěkně, takže pěkně v klídku přijíždíme před obec Partizánské, kde jsme konečně z tý medvědí šlamastiky venku. V tej chvíli nastává pohoda jazz. Opouštíme trasu a jedeme do obce, kde bereme útokem Lidl. Bereme oslavný pivka a zbrojíme další dobroty k večeři a na další den. Bylo tuším okolo osmý večer, sluníčko už pomalu klesalo do svýho pelechu, ale pořád statečně hřálo. Tohle mě sakra baví. Ta pohoda. Stres nula. Co nula, možná mínus 10. Na dnešní večer už nám zbývá jen jedinej úkol – po rovině dojet co možná nejblíž k začátku dalšího zákazu a najít ideálně bezpečnej úkryt na spaní.
Nakonec už za svitu čelovek a světel natočíme ještě pěkných cca 35 kilometrů. Cesta je totální placka, ale zase by to nebyly míle, kdyby člověk nenarazil na nějaký to roští nebo úsek v kukuřičným poli. Ubytování nacházíme v obci Pečeňany. Jsme čtyři, takže nejprve volíme plán rozdělit se do dvojiček. Jedna dvojka má zastávku, druhá stříšku u nějaký školy. Nakonec ale Miloš, alias Čmoudík přijíždí z průzkumu a zve nás do hotelu Continental u místního kostela na kraji vesnice. Nejsem si jistej, jestli ten kostel nebude potřeba po naší smradlavý návštěvě vysvětit, na druhou stranu bůh by měl snad lidem v nouzi pomáhat, no ne? Aspoň tak nějak to znam z pohádek a filmů. Tak dobrou ráno.
Najeto máme 140 kilometrů a 3273 výškových metrů.
Epizoda 6 – Moje královská etapa
Probouzíme se před vstupní branou kostela. Byla to krásná noc. Dal bych jí možná takových 7 z 10 bodů. Opět neni třeba hrotit brzký vstávání. Dnes před sebou máme poslední – !!! POSLEDNÍ !!! medvědí zákazy, CP1 v Trenčíně, brod přes Váh a přejezd do Český republiky. Sakra na tenhle den čekám už od neděle. A to ještě v tu chvíli ani ve snu netušim, co se doopravdy bude dít.
Před zákazem se nás okolo šestý ráno sešlo několik skupinek. Necháváme ostatní spíš ujet a jedeme si v našem kvartetu pohodový tempo. Do Trenčína to máme 40 pohodových kilometrů. Pomalu spatřujeme Trenčín. Poblíž něj je na břehu řeky Váh oficiální ček point CP1. Místo, kde dostanete napít, trošku najíst a zapíšou vás na listinu skoro vítězů. Několikrát vidíme Trenčín a několikrát opět mizíme do lesa. Když už se ale vidím jak vyprávím v cépéčku zážitky ze Slovenska, přichází sjezd. No sjezd… z kopce to sice je, ale padáme do jakýsi rokle a přes cestu jsou popadaný stromy, stromky, stromečky, větvičky, klestíčko, trníčky,… Vlastně všechno, co byste přes cestu mít nechtěli. Při jednom přendávání kola přes strom nakopávám kolenem proti mě trčící větev. Sem sice drsnej mílař, ale bolestí přeci jen trošku upípnu. Slušně samozřejmě. Hned mi jede hlavou jak to nateče a je konec závodu… Škoda, nenateklo…
Konečně se přes ještě jednu rozhlednu dostáváme do CP. Žádný velký zdržování neprobíhá. Během asi 15ti minut sním nějakých deset chlebů se sádlem a cibulí, k tomu jedno kafe, pivo, kofola,… a pak rychlá ToiToika.
Loučíme se s místními dobrovolníky a jde se brodit. Z minula vím, že nějakých 500 metrů proti proudu lze přebrodit vodou cca do půlky stehen. Zdenda vypadá, že myslí to samý místo a tak se držím se skupinou. Je starší a tak to má určitě všechno dobře najetý, má víc rozumu a hlavně o mým brodu nechce ani slyšet. Jenže to není to místo, který znám já. Naštěstí sebou máme Zdravotníka, hasiče z povolání, kterej se hned chopí role ochutnávače hloubky Váhu. Zkouší to zatím bez kola. Když po několikátý mizí ve vodě téměř po krk a voda ho strhává směrem k Trenčínu začínam pochybovat a pomalu otáčim zpátky na cestu. Jenže v tom slyšim “Tady je to dobrý! Musíte pořád proti proudu směrem na tu kládu a pak po proudu na břeh”. Inu, pokud se mam utopit, tak tady je to jedna z posledních možností. Pak už to budu muset jedině fakt dojet až do cíle.
Hele asi takhle, přebrodil sem to. Suchou nohou to nebylo, suchym kolenem taky ne, dokonce ani suchym zadkem to nevyšlo. Ale stojim zase na pevný zemi a žiju. Nechápu borce, co tohle jdou v noci. Holt někdo rád holky, někdo zase vdolky. Nebo tak nějak se to řiká, ne?
Od Váhu začíná téměř okamžitě 20 kilometrů stoupání na hřeben Bílých Karpat k hranicím do ČR. Bohužel nevim jak se to stalo, ale ač se nějak neženu, Zdendu a zbytek kvarteta neustále ztrácim. V tu chvíli se mi v hlavě děje pěknej guláš. S klukama je to moc fajn, je sranda, baví nás to, ale přeci jen ve mě bouchá nějaká touha jet chvíli sám a svižněji. Fakt se to ve mě v tom dvacetikilometrovym stoupání pere. Nakonec dělám rozhodnutí – zkusím se z klukama nějak rozumně domluvit a pokud možno rozloučit. “Však se někde zase sjedeme” řikám Milošovi se Zdendou. Zdenda si jede svoje tempo, ale na Milošovi, kterej je závislej na naší navigaci a záznamu trasy je trochu vidět, že by možná rád jel taky svižnějc. Nakonec ale zůstává se Zdendou a já klukům ujíždím. Tomuhle momentu předcházel ještě drobnej konflikt mezi Zdendou a Zdravotníkem Martinem, ale snad si to klucí v cíli nebrali mezi sebou moc osobně.
Klukům mizim ještě v asfaltový pasáži. Začínam se dostávat do tempa a i v technickym terénu rozhodně neubírám. Spíš naopak. Tomu, že jsem nastavil dost vysoký tempo nasvědčuje i to, že začínám předjíždět kluky před sebou. Přejezd Bílých Karpat má bezmála 100 kilometrů v hodně náročným terénu. Netušim co mě tak tlačilo – možná pocit bezpeční v ČR, naše domovina, svoboda nebo hudba, kterou jsem si konečně poprvý od startu závodu mohl vklidu pustit do uší…možná. Před výstupem na Velký Lopeník předjíždím další mílaře. Na asfaltovym stoupáku dokonce nakládám i civilistům bez brašen, který jen divně koukaj. Na vrcholu jednoho lučního výšlapu mě zastavuje klučina na neoficiální podpoře – má tady něco na zub, pití a základní servis. Zapisuje si do notýsku startovní číslo a čas průjezdu. Prohodíme pár slov o tom, jak tady má chatu a krátí si tak dlouhý chvíle. Míle nikdy nejel, ale fandí nám, tak udělal neofiko podporu. Mě tyhle lidi baví. Míle byly, jsou a snad vždycky budou o lidech a o setkávání se s nima. Sjezd z Lopeníku je zpočátku krásnej, technickej po kořenech, ale varování od klučiny z neofiko podpory se fakt změní na šílenou stěnu. Z prvu si na sjezd věřim. Když ale smykem brzdim o strom, radši slejzam a nejprudší část potupně seběhnu.
Na kopec Velká Javořina tlačim společně Tomem Sedláčkem. Další kluk, kterýho znám už z mých prvním mil a kousek pod Javořinou jsem ho docvaknul. Na vrcholu se dáváme do řeči s fotografem ze Zlína a jeho přítelkyní z Plzně. Je to fotograf, kterej si udělal chvíli volno, spojil se s organizátory s tím, že cvakne pár snímků a pokreje tak další část trasy. Moc fajn týpek mimochodem, jen nevim, jak se jmenoval. Velká Javořina, to je velká bomba! Kouzelný počasí vykouzlilo ještě úžasnější výhledy do okolí. Další vrchol, kterej za tu námahu sakra stál. Teď s odstupem času si řikám, že to bylo asi nejkrásnější místo trasy.
Sjíždím z hřebene a najednou jsem na místě, kde to znam. Větrný mlýn u Kuželova. Je tady stánek s hotdogy, pivem a všim dobrým, co na světě je. Sedí tady už s třetím pívem Honza a pomalu se chystá pokračovat. Je to ten Honza z Plzně, se kterým jsem první den prohodil pár slov a pak už ho neviděl. To jsem ještě netušil, že se z nás stanou na několik dní celkem sehraní parťáci. Honza už je pomalu na odchodu, já pro změnu objednávám žbrďolku, hotdog a limču, beru místo u stolu a užívám si rozhovory s udivenými elektrokolisty. Všichni si vždycky myslí, že ujet 1000 mil je hroznej nesmysl. To ale ani ve snu netuší, kudy a čím ta naše slavná Kopkovina vede.
Z rozhovoru s civilisty mě vyruší až zvolání “HOTDOOG”. To už ale přijíždí další kluci v čele s Tomem Sedláčkem. Stravovací plán mají stejnej jako já. Teplýho psa vdechuju asi na dva hlty (mimochodem byl luxusní), nabírám zásoby vody, v tojce vykonávám potřeby nutné a vyrážím dál. Před sebou mám ještě pár drobných kopečků, asi 30 kilometrů a pak už jihomoravská rovinka. Říkám si, že by nebylo špatný dojet někam poblíž Hodonína.
Těsně před Strážnicí už v černočerný tmě dojíždím opět Honzu alias Johnyho z Plzně. Už působí trochu rozebraně a hledá něco ke spaní. Mě se ještě nechce, Honza se přidává a akceptuje můj plán dojet někam k Hodonínu. Zároveň mě ale varuje, že tesně před Hodonínem je dooost špatnej úsek podél řeky Moravy, kde je to na tutovku na noční koupačku. On už tenhle úsek jel, takže asi ví o čem mluví. Ve Strážnici u kostela musím zahnat hlad a tak přichází na řadu dožírání zbytků z batohu. K mýmu překvapení nacházím v báglu plechovku RC coly, což je spása sama. Další užasně teplá noc nás dotlačila ještě asi 20 kilometrů za Strážnici, k obci Rohatec, kde u řeky nacházíme zavřenej kiosek s parádní pergolkou. Chvíli váháme, protože majitel kiosku monitoruje objekt kamerama, ale vždycky se snažíme chovat slušně a po sobě nic nenechat. Maximálně v noci přijede a vyhodí nás. Nic takovýho se ale neděje a místo majitele přijíždí ještě Bob, další z bajkerů, kterýho jsem dnes přeskočil. Ulehá do druhý pergoly, která má dokonce zásuvku. Škoda, to sem trošku prokaučoval.
Mým přeletem Bílých Karpat ukazuje Garmin najetých 180 kilometrů a 3721 výškových metrů. Z dnešního dne mám fakt super pocit.
Epizoda 7 – Další meta: CP2 Jevišovka
Včerejší spaní v pergole občerstvení u obce Rohatec bylo na úplně dokonalým místě. Jsme co nejblíž Hodonínu to jde a na benzínku, non-stop Shellku, to máme krásných 7 kilometrů. Krásných spíš v uvozovkách. Večerní rozhodnutí nejet dál do nebezpečnýho úseku podél řeky bylo fakt na místě. Hned ráno se prodíráme kopřivama, houštím, trním a několikrát je koupačka v řece dovopravdy na kahánku. Né, že bych se nepotřeboval umejt, ale v pět ráno padat do řeky úplně každej den taky nepotřebuju.
Nakonec podle plánu odbočuju z trasy a peláším malou zajížďkou na Shellku na okraji Hodonína. Slečna ještě nemá ohřatý hotdogy, což ale vůbec nevadí. Bagetová strava taky bodne. Tato milá dáma, kterou zřejmě neodradilo ani hejno much pronásledující nás už několikátej den, nám podává instrukce k ovládání kávovaru. Můj výraz asi mluvil za vše, a tak slečna v půlce ukončuje instruktážní přednášku a jde mi kafe na automatu namačkat sama. Za to jí patří velký dík. Bylo to vlastně dokonalý ráno.
Dnešní etapa slibuje spoustu známejch míst. Pádíme to Lednicko-Valtickým areálem mezi elektroturistama, sem tam se někdo udiveně podívá na startovní čísla, zeptá se co jsme za blázny a popřeje všechno dobrý. Míjíme velkou spoustu místních turistických krás. Kolem lomu u Mikulova, kde dáváme pivínko, pak stoupáme na Mikulovskej svatej kopeček. Samozřejmě jdeme z té strany, kde by s kolem šel jen blbec. Aby to tudy dávalo smysl, museli by tu vystavět výtahy. To už se proplejtáme centrem Mikulova, v nohách od rána asi 80 kilometrů a do CP2, neboli CP500 – polovičního cíle, zbývá asi 15 kiláčků. Před cépéčkem v Jevišovce už začíná předpověď opravdu vycházet. Vedro k padnutí nás pronásleduje na otevřených lučních cestách. Ale sme tu, půlku máme za sebou. V cyklopenzionu U Čápů nás vítá paní majitelka a tým dobrovolníků. Zdržujeme se asi hodinku, dáváme rychlou očistu, nabíjíme elektroniku a hltáme jeden kousek buchty za druhým. Z balíčku, teda spíš z balíku, kterej jsem si poslal do půlku závodu vybírám jen ionťáky, tyčinky a ovocný kapsičky. Zbytek balim a nechávám k odeslání zpět domů. Loučíme se a pospícháme dál.
Proč pospícháme?
Zhruba za 50 kilometrů nás čeká hotovej ráj na mílařský zemi. Neoficiální čekpoint v Šatově. Čekpoint u Haničky. Její vyhlášený servis, míchaný vajíčka a dobrý srdce zmiňoval nejeden účastník předchozích ročníků. Cestou se ještě brodíme kopřivama a překonáváme další kukuřičný pole. Zhruba v polovině trasy mezi Jevišovkou a Šatovem nás čeká v obci Jaroslavice krásný překvapení a podpora zároveň. Na trase nás zastavuje teta Ilon se strejdou Vilďasem. Na chvíli se stáváme mediálníma hvězdama. Podáváme interview, poskytujeme selfie a naoplátku jsme obdařeni užasným řízkem. VELKÉ DÍKY OBĚMA!! Tohle setkání bylo tak fajn, obě strany jsou radostí bez sebe. Pro mě osobně je to dvojitý vítězství, protože navíc dostávám tělo za asistence zmrzliny od místní vietnamky zase trošku do rozumný provozní teploty. Vedro je fakticky k padnutí. Do Šatova dorážíme asi v půl 7 večer. Lidi, doprčic, tohle je ale ráj na zemi s velký R i Z. Hanička, její manžel a jejich dvě děti tady mají zahrádku s chatkou, pergolkou a zahradní kuchyní. Hned dostáváme plnou podporu, takže hromadu míchaných vajec, párečky, slaninka, pivínko, kávička… Jéžiš, to je slast. Všichni, co se tam ten večer sešli jsou rozhodnutí zůstat. Pán domu ještě láká na večerní grilování. Jenže já blbec jsem rozhodlej, že jedu dál. Chci se ještě přiblížit k Vranovu. Honza alias Johny chce zůstat a nevypadá, že ho cokoliv zlomí. Ani se o to nepokouším. Jenže s přibývajícím osazenstvem z řad mílařů je toho na něj moc. Když už jsem skorem mezi vratama zvolá “Jedu s tebou”. Ten večer je hroznej pařák a ač ani jeden nic neřikáme, očividně nás oba vnitřně večerní odjezd štve, až žere. “Mám vytipovaný nějaký přístřešky” chlácholím nás oba. Potíme se zevnitř, zvenku, komáří a hovada žerou, jako by to snad byla nějaká soutěž v píchání a kousání. A do toho všeho se blíží sakra bouřka. Od Šatova k přístřešku u obce Čížov natočíme ještě pěkně náročných cca 20 kilometrů. V přístřešku jsme už za tmy a do toho nám přichází ta strašná SMS. V tu chvíli jsem rád, že jel Johny se mnou a bylo s kým se od toho aspoň trošku myšlenkově odtrhnout…
Ten den jsme natočili sakra spalujících 166 kilometrů a 1376 výškových metrů.
Epizoda 8 – Kapky smutku
Budíček 4:15!!! Tenhle čas se pro nás pomalu stává rutinou. Probouzíme se v přístřešku poblíž vesnice Čížov. V noci, ještě než jsme ulehli přijel jeden závodník, kterýho sme potkali v Šatově. Jako jedinej se z Šatova utrhl a vyrazil taky vstříc dalším kilákům, jako my. Původně se chce s jistotou nacpat k nám, ale blíží se bouřka a přístřešek je tak maximálně pro dva lidi, takže klučinu trochu sobecky posíláme k šípku. Lehce před pátou ranní sme zabalený a vyrážíme objet Vranovskou vodní nádrž. Do Vranova padáme vpodstatě okamžitě. Ráno je pochmurný, ale teplý. V noci trochu sprchlo, ale žádná velká praskačka se naštěstí nekonala. Na Vranově přejíždíme přehradu a vjíždíme do slavný uličky, kde každej večer v létě paří celej místní kemp. Teď, okolo půl 6 ráno, tady neni ani noha, což je paráda. Takhle to tady neznam. Kolem Vranova se trasa pěkně klikatí a to jak doprava/doleva tak samozřejmě nahoru/dolů.
Tuším, že to byla obec Úherčice na nějakým 45. kilometru, kde stavíme a u dětskýho hřiště na lavičce snídáme zbytky z předchozího dne. Sem trochu na suchu s vodou a tak se vydávám na misi – vyškemrat vodu od někoho z místních. Všude je mrtvo, až se mi poštěstí zahlídnout zavírání vrat od garáže u jednoho domku. Sebejistě jdu a bouchám na dveře. Klaplo to. Vystrašená babička mizí s bidonama a po chvíli se naštěstí taky vrací s jejich plným obsahem.
Nevim proč, ale z týhle části trasy si vpodstatě nic moc nepamatuju. Klučinu, kterej nás v noci dojel v přístřešku, vídáme celý dopoledne. Neustále se předjíždíme. V tomhle rytmu projíždíme část trasy v Rakousku. Místy pěkně zarostlý cestičky a odhadem 10 brodů, který naštěstí vždycky jdou přeskákat přes kameny. Úsek to neni dlouhej, profilově ani nějak náročnej, ale nějak se mi vleče. Rakousko opouštíme a na mě sedá strašná deka. Ikdyž tělo dostalo snídani, tak totálně vypíná. Tohle jsou přesně ty stavy, který vás dokážou sundat na úplný dno. Jedeme s Honzou už nějakou chvíli a vždycky, když to na někoho z nás přijde projeví se to utlumením konverzace, konec vtípků a tupý výrazy. Náš momentální cíl je městečko Slavonice, který slibuje potraviny a nutný doplnění zásob. Cestu nám ještě komplikuje další z mnoha průjezdů přes kravský výběh. Vstup do výběhu byl vpohodě, neboť bylo možný rozpojit elektrickej ohradník. Na druhým konci za kopcem už to tak slavný nebylo. Přendat skoro dvacetikilový kolo přes nabitej ohradník v mým aktuálním stavu “zombie” je celkem fuška. Už ani nenadávám, jenom tupě čumim a pokud možno v sedle točim nohama. Před Slavonicema nás ještě fotí Press tým, ale to už vidim jen tak mlhavě.
Konečně sme ve Slavonicích. V režimu “zombie” a podle Johnyho bledej jak stěna sem to dokázal dojet. Bereme útokem vietnamskou večerku. Nakupujeme kvanta jídla a pití. Přes ulici sedáme před nějakej historickej dům na chodník (lavička tady nebyla) a jako dva homelessácí doplňujeme energii. Že ten dům byl historickej zjištujeme až po chvíli, kdy jde kolem třetí dvojička turistů a chce si ho vyfotit. Kašlu na ně, řikám Honzovi. Sedim a jim, tak ať jdou do háje.
Po týhle svačince pokračujeme směr hrad Landštejn, pokud vim tak projíždíme přes nějakej skanzen a taky projíždíme nějakým biatlonovým areálem, kde fotím střelnici pro moji Verču. I nadále mam z týhle trasy úplný okno. V myšlenkách mam jenom jedno – Chlum u Třebone, respektive Suchdol nad Lužnicí. Chlum znám moc dobře, v Suchodole sem taky byl. Je zvláštní, jak se člověk dokáže myšlenkama upnout na něco, co je mu alespoň trochu povědomý. Příjezd do Chlumu u Třeboně nám vychází asi na sedmou večer. Těšim se, jak sedneme před místním Coopem, dáme ledový kafe a pojedeme dál. Bohužel posledních 30 kilometrů před Chlumem začíná slejvák. I přes to, že na sebe navlíkám nepromoky, dostává se do mě šílená zima. Nějak se ta únava od rána nahromadila. Zase nemluvim, neřešim louže a trochu sobecky nasazuju tempo. Když už se lehce zahřejvám, pro změnu potkáváme kameramana, kterej nás vrací zpátky, ať si natočí náš přijezd a jakousi scénku. Zase promrzám a v Chlumu už mě div z kola nemusí sundavat. V hospodě na návsi sedí klučina, se kterým sme se naháněli od rána a ještě jeden borec, kterýho sem poprvý viděl při hodování ve Slavonicích. Je mi strašná zima, ale dovnitř hospody nemůžu – leje ze mě bahno proudem. To by mi slečny nepoděkovaly. Venku dávám čaj s rumem, pak ještě jeden a smažák. Kluci, co už v hospodě seděli jsou z toho deště pěkně rozebraný. Mým tempem jsme je stáhli na rozdíl pár minut, takže objednávají jídlo s námi. Oni už dál nejedou a zamlouvají penzion. Kdybych tam toho večera byl sám, neváhám ani minutu a jdu s nima na pokoj. Honza mě ale hecuje, že jedeme dál, což byl taky původní plán. Předpověď slibuje, že pršet přestane, což se taky děje a po večeři vyjíždíme už jen v mírným krápání.
Podél pískovny Cep přijíždíme do Suchdola. Konečně je mi zase dobře. Tělo funguje, topí, nohy šlapou parádně. A to je prosim asi devět hodin večer a máme toho dost za sebou.
Čekaj nás průjezdy přes cestičky plný mokrých kořenů, což se za svitu světel ukazuje jako slušnej extrém. V obci Petříkov jsem měl vytipovanej přístřešek u místního rybníčku. Na ten nakonec nedošlo, protože hned při vjezdu do Petříkova vidíme stříšku u vstupu do místní sámošky. Chvíli váháme, ale Johny řiká, že tady spal loni a paní mu snad chtěla dělat i kafe.
No měl pravdu kluk ušatá. Co na plat, že bylo asi jedenáct v noci. Paní majitelka, milá paní, bydlela nad sámoškou a slyšela nějakej kravál. Seběhla dolů a s otevřenou náručí nás přivítala. Pouze nás upozornila, ať ji nevymlátíme výlohu a pak opravdu nabídla kávu. “Jste hodná, ale nedáme si, děkujeme moc!” odpovídáme jí. Popřejem si dobrou noc a uleháme k božskýmu spánku. Ta noc byla fakt vyjímečná. Dokonce nebyla ani bezesná.
Najeli jsme 172 kilometrů a nastoupali 1861 výškových metrů. Spokojenost.
Epizoda 9 – Kleť, vstupní brána Šumavy a CP3
Opět se probouzíme za melodií budíků, tentokrát okolo půl 5. Noc před sámoškou v Petříkově byla krásná. Za celou noc nebylo slyšet jediný auto, nebo vožrala táhnoucí z hospody. Je tady další ranní rutina – všechno zabalit, drobná snídaně na rozjezd a zase do sedla. Je 8. července a nás čeká 9. den na mílích, včetně toho nedělního. Už jedeme tak dlouho, že se často ptáme, co je za den. Takový věci se tady neřeší. Řešíme jen a pouze základní potřeby – jídlo, voda, záchod, spaní a to pokud možno za neustálýho postupu směrem vpřed po trase (samozřejmě krom toho záchodu).
Dneska nás čeká velikán, vstupní brána na Šumavu – Kleť. Já osobně nahoře nikdy nebyl. Než se ale dostaneme ke stoupání, musíme ještě ujet zhruba 56 kilometrů, 680 metrů a 34 centimetrů. Projíždíme Olešnicí, Bukvicemi a nedaleko Borovan vjíždíme ke skanzenu a k Žižkovic památníku. Na několika místech křižujeme řeku Malši, míjíme spoustu pěkných chatových míst a jako co by dup sjíždíme do Boršova nad Vltavou. Tady má Honza vyhlídnutej cykloshop, kde má v plánu nahradit jeho rozpadlý tretry. Ven z krámku ale vychází bez úspěchu. V Boršově, těsně před vjezdem na červenou turistickou značku podél Vltavy, přibržďujem ve stánku u kempu s názvem “Poslední štace”. Občerstvení je ještě zavřený, takže pivínko tady nepokvete, nicméně dáváme se dokupy na místních hajzlíkách a směle pokračujem na singl podél Vltavy. Tady nás už po několikátý za posledních pár dní předjíždí Jirka – závoďák z Bike Teamu Březová, kterej ale volí na trase jinou strategii – spát v penzionech a přes den to bombit. On na to má nohy, my ne. Nicméně jak se ukazuje, oba přístupy ve finále vychází úplně na stejno.
Těsně před obcí Třísov opouštíme břeh Vltavy, máváme posledním vodákům, myjeme se v potoce a pak už stoupáme. Jsme ve výšce zhruba 430 metrů. Vrchol Kleti je pak 1083 metrů nad mořem. 12 kilometrů dlouhý stoupání v kombinaci se slušným jezdivým povrchem výškový metry rozumně rozmnělňujou. Nahoře nás čekají kvanta turistů, kteří okupujou vrcholovou občerstvovnu. I my dáváme povinný iontový nápoje, nanuka a pokračujem dolů. Máme plán – v Krumlově je KEBAB, takže bude konečně zase jednou teplej oběd. Do Krumlova je to úplně zadarmo. Neustále dolů až do samotnýho centra. To je samozřejmě úplně natřískaný turisty ze všech možných koutů světa (s trochou nadsázky pochopitelně). Nevim co bylo nebezpečnější, jestli sjezd z Velkýho Lopeníku několik dní zpátky, nebo průjezd Krumlovem mezi horlivými návštěvníky. Každopádně v uličce přímo na trase nacházíme KEBAB. Kebabistánec asi často nezažívá objednávky od dvou smradupánů, ale nakonec nám zásoby tortil úspěšně dodává. Po vdechnutí první tortily můžeme pokračovat, jak jinak než do kopce… do MEGA kopce… v MEGA horku… Tady už mi dochází slušný slova, takže prostě – kopec sme na tom sluníčku nějak vytlačili a nám se tak otevřel výhled dolů na Krumlov.
V Zátoni naposledy přejíždíme Vltavu a odtud nás čeká stoupáček a posledních 15 kilometrů na čekpoint “na samotě u lesa” CP3. Stoupáme k CP3 po hnusný, teda krásný, zaroslý louce. To už nás tady vítá parádní parta lidí. Pojídám další tortilu z Krumlova, měnim destičky, nabíjíme elektroniku, na večerním slunku suším co se dá a popíjíme Bernarda. Tortilu nakonec zajídám ještě lokálním guláškem – ještě jednou děkuji, byl luxusní. Jsme tu asi v 8 večer, takže zůstat tady a propít se až ke spánku ve stanu by vůbec nebyl problém. Je tady svatej klid. Nakonec se ale loučíme.
Nedaleko za CP se napojujeme na trail nad Lipnem. Parádní dětskej trail, v mírným šeru, je úžasnej životabudič. Jen se nenechat unést a nevysekat se o některej ze stromů. Klesáme až do Vyššího Brodu, kde míjíme halekající vodácký tábořiště. Ještě jednou, a teď už fakt naposledy, přejezd přes Vltavu a za vodou okamžitě stoupání na náš dnes poslední kopec. Jedná se o zhruba 850+ metrů vysokej hřebínek, na kterým mám vyhlídnutej příštřešek.
Hned začátek stoupání ale začíná po žlutý turistický, proti proudu Menší Vltavice, která je plná vodopádů, tůňěk a hlavně kamení a skalek. Už se stmívá a nahoru to neni žádnej med. Přicházíme na kousek asfaltu a opět mizíme do lesa na kamenitej výšlap směrem ke hřebínku. Vzdálenost k příštřešku je asi jen 10 kilometrů, ale my se plahočíme divočinou plnou šutrů a klestí možná dvě a půl hodiny. Ani vrchol hřebene neni zadarmo, dokud nenajedeme na širokou lesní cestu. Teď už jen najít příštřešek. Snad tady bude a půjde v něm spát, protože předpověď neslibuje úplně stálý počasí. Nejprve přístřešek přejíždíme, ale nechceme se ho vzdát, takže otočka a čelovkou hledáme mimo cestu. Máme ho. Je to parádní, z jedný strany uzavřený “áčko” tak akorát pro dva zoufalce. Z plachty, co tam někdo zanechal vyrábíme podlážku pod karimatky a uleháme. Tak jako zatím každá noc, i tahle bude nadprůměrně teplá.
Najeto 134 kilometrů a slušných 2941 metrů.
Epizoda 10 – Romantika při východu i západu slunce
Probouzíme se v přístřešku v nadmořské výšce bezmála 950 metrů nad mořem. Šumava nás vítá nádherným ranním počasím. Otvírají se nám luxusní výhledy nad šumavskými loukami. Fakt to bylo pěkný. Důkazem toho je fakt, že vytahuje mobil a fotí i Johny.
Nacházíme se na jižní straně Lipenský nádrže. Po zhruba 15 kilometrech projíždíme Vítkův Kámen, kde Johny hlásí vyhlášený bistro Krmelec. My jen projíždíme a k bistru ani nezavítáme. Však je brzo na nějaký odměny. Poměrně dlouho kopírujeme Stezku Českem, přejíždíme Rakouskou zátoku Lipenský nádrže a jen co se dostáváme k akvaduktu, pokračujeme dál podél Schwarzenberského kanálu. Přijíždíme do do vesničky Jelení, kde je k navštívení expozice zdejšího kanálu, ale hlavně parádní bistro U Jirásků. Milá paní v okýnku nabízí polívečku, pivečko a kafíčko. Nabíráme vodu, vytvářím hromadu práce na zdejším hajzliku a pomálu pokračujem. Tomu řikám dovolená. Užívám si příjemnou hřebenovku po širokých šotolinkách. Zároveň přibývá cyklistů a cyklo-turistů. Neni špatný zase potkávat normální civilisty. Ikdyž ničeho se nemá přehánet.
Opět se napojujem na trasi Stezky Českem. Padáme do Nového Údolí, kam zrovna přijela souprava plná turistů po Pošumavský Jižní železniční dráze. V tu chvíli se připadam jak na Václaváku. Rychle pryč. Tohle je vohubu. Splašený baterky a elektromotory neznaj bratra. Popojedem. A to už točíme 75. kilometr a vítá nás Strážný. Útokem bereme vietnamskej market na náměstíčku. S Johnym už pomalu hrajeme hru – kdo dokáže nakoupit a uvézt větší svačinu :D. Abych měl nákup kompletní, vracim se ještě pro pytlík gumovejch medvídků. Ještě ve Strážným stoupáme… je to hloupý, ale já mám z následující části trasy zase úplný okno. Kdyby mi někdo dal vybrat jestli si vzpomenout na některou část týhle části trasy, nebo umřít, tak to mám spočítaný. Snad mi to prominete. Nicméně na co si vzpomenu jsou Kašperky. Ty dnes máme zhruba na 115. kilometru a Honza hlásí minipivovar na náměstí. Na to samosebou nic nenamítám. Předtím ještě zastavuju v COOPu na námku, abych stihl otvíračku. Chci vzít jen vodu a COLU. Ale dostává mě hlaďák a tak neodolám obložený housce, kterou vdechuju hned před vchodem. Johny mě má za popelnici, jak do mě to jídlo padá. Přes náměstí zapadneme na celkem zaplněnou terásku Kašperskýho pivovaru. Ještě než se stíháme rozkoukat, oslovuje nás blízko sedící chlápek. Ptá se, co si dáme a jestli jedeme míle. Honza se celkem trefně ptá “ty seš tady sládek?” “Jojo, zní odpověď z jeho úst”. Řekl bych, že je možná i něco víc. Každopádně nám poroučí pivečka a limču. Kecáme, do rozhovoru se sem tam přidávají i další návštěvnící pivovaru. Ze sládka (bohužel netušim jeho jméno) vypadává, že jel taky míle a ne jednou. Je to poznat, chlapík je celkem v obraze. No, chvili sedíme a na mě jde zase chuť – poroučím si utopence. Luxusního utopence! Jen co utopenec je, hned zase neni. Prostě popelnice. Dopijíme a pokračujem.
Z Kašperek padáme ještě kus dolů až k Otavě, kterou překonáváme přes místní dřevěnej most u obce Radešov. Odtud už zase pěkně nahoru přes Velký Radkov a Malý Radkov na hřebínek, kterej nás vede k chatě Rovina. Je nádhernej večer, sluníčko zas pomalu klesá k obzoru a my pohodovým tempem přijíždíme k zaniklý vesničce Zhuří. Tohle je ráj, chtělo by se mi zařvat. Nikde ani noha, jen dvě slečny trénujíc běh, minou nás u studánky, kde oplachuju propocenou čapku.
Jakej máme pro dnešek plán? Trochu jasnej, trochu nejasnej. Za pár kilometrů nás čeká vrchol Pancíř. Ani jeden nevíme, jak to nahoře bude vypadat se spaním. Já mám vyhlídnutej přístřešek kousek dál, na Můstku, ale tady to taky nemusí bejt záruka volnýho místa. Přeci jen jsou prázdniny a lidí je na horách kvanta. Na vrchol Pancíře to teď máme asi 10 kilometrů. Navíc sme celkem vysoko, takže nahoru, pod lanovkou z Hofmanek to nemáme tak daleko, ani vysoko. Na vrchol Pancíře už závěr tlačíme za svitu světel. Nahoře neni ani noha, téměř. Všechno už je tu zavřený, takže ideální stav. Zdá se to ale marný. V tu ale nacházíme parádní luxusní terasu, vyhlídku přímo do údolí. Tady sedí dvě paní a krafou. Hned se ptam, jestli tu holky hodlaj spát. “Nene” odvětí příjemně a po chvíli už se taky vyptávají, co tam děláme a co to jedeme. Když zjišťujou, že 1000 mil, jedna z nich zmiňuje nějakýho kamaráda, kterej to taky jezdí. Holt míle už jsou všude a svět je malej na to, aby se to ututlalo. Loučíme se nima a já rozjíždím večerní rozkroj – klobáska, paštika, rohlíčky a taky birel, kterej si vezu z večerky. Zároveň sem unešenej z dnešního spaní. Je NÁDHERNEJ VEČER. NÁDHERNEJ!!!! Noci jsou teplý a pochybuju, že se ochladí, byť jsme ve výšce 1214 metrů.
Tenhle okamžik už teď dává tušit, že tohle bude ta nejlepší noc z letošních 1000 mil. Už teď je to za 10 bodů z 10. Před spaním ještě trochu propočítáváme SMSky od kluků za námi a teoretizujeme, jestli nás kluci docvaknou a v noci nás vzbudí. V tu chvíli mi nevadí, že by nás dojeli, ale hlavně, že by dělali rámus :).
Dnešní Pancíř nám vynesl přesných 150 kilometrů a 3243 výškových metrů.
Epizoda 11 – Šumava, Český Les, Vietnamci, Bažiny, Poslední noc 1000 MILES
Budíček na vrcholu Pancíře okolo půl 5 musim označit jako TOP ze všech vstávaček na letošních mílích. Na obzoru se pomalu ukazujou první sluneční paprsky. Navíc je teplo, takže vůbec není problém vykopat se ze spacáku a zahájit převlíkací a balící procedůry. Hned po ránu nesmíme zapomenout udělat povinnou fotku (teda já) u místních instagramovejch dveří. Jedinej rozdíl mezi náma a děvčaty na instagramech je navíc náš zápach a fakt, že místo Hugo Boss kecek máme smradlavý tretry a zapařený zadky. Jinak na krásu se určitě můžeme při nejmenším rovnat. Z Pancíře se hned po pár metrech pouštíme do kamenitýho, technickýho sjezdu. Na zahřátí dobrá rozcvička. Jen v některých místech mi v hlavě bliká červená kontrolka – hlavně nerozříznout plášť. Naštěstí se tak neděje a pokračujeme na hřebenovku k dalšímu bodu zájmu – Můstek. Tady míjíme taky moc pěknej turistickej přístřešek, kde jsem původně plánoval spaní. A následně Prenet. Odtud jsem původně žil v představě, že spadneme k Nýrský přehradě po prudký asfaltový stezce, tak jako jsem před pár lety sjížděl s kámošem Bertem (na což moc rád vzpomínám a díky jemu mám na kontě už dvoje míle – DÍKY KÁMO) v rámci Vrchařský koruny plzeňskýho kraje. Jenže na Prenetu bereme namísto ostrý pravý, ještě ostřejší levou pěkně na turistickou, né úplně pěknou cestu. Padáme do Zelený Lhoty, kde po chvíli opouštíme asfalt a napojujem se na lesní cestičku, která nás po chvíli svede k Svinskýmu potoku. Bohužel při přeskoku potoka a pokusu vyškrábat se asi na ¾ metru vysokej břeh kloužu a padám zpátky do vody. Hm super, hned po ránu zase mokro v botě. Prodíráme se zajímavou divočinou, kolem jakýhosi rozpadlýho baráčku, možná mlejna, už nevim.
Aktuální cíl je Folmava, kde si slibujeme pozdní snídani a za kterou začíná lehce obávaný Český Les a s ním stoupání na Čerchov. Když sjíždíme do Folmavy, Garmin ukazuje zhruba dopoledních 60 kiláků. V jednom vietnamským “supermarketu” nabíráme zásoby, přejíždíme přes silnici k odpočinkovýmu místu u místní MOLky a rozjíždíme ubrousku prostři se. Musíme nabrat síly. Stoupání na Čerchov je zprvu po asfaltu. Bohužel sklon je takovej, že je výhodnější tlačit, než točit nohama. Za asfaltem pak začíná mordor. Tohle stoupání v dost velkym vedru celkem slušně bolí. Až na samej vrchol jdeme po modrý turistický značce, která opět hostuje taky známou Via Czechia. Těsně pod vrcholem se nudný stoupání mění ještě ve víc bolestivý průchody přes přírodní schody, kde máme od organizátorů zakázanou jízdu na kole. “Nechápu blbce, kterej by tady dokázal jet”, řikám si. Tak maximálně v opačnym směru. Na vrcholu už nás čeká pár německejch tůristů. Johny běží do jednoho z restauračních zařízení pro pívo s minipivovarským původem, já pro změnu jdu do druhýho bufíku pro polívky. V úmorným vedru do sebe všechno tlačíme. Objíždím si vrchol, ale rozhodně bych řekl, že výhledy patří k těm slabším. Zato sjezd z Čerchova mě baví. Tak akorát technika, sem tam nějaká nástraha z šutrů, ale nic hroznýho.
Padáme až do Capartic, kde míjíme stánek s občerstvením. Trošku mi srdíčko zaplesá při pohledu na ten pohodovej stánek. Proč jsme se pekli na tom vrcholu. Ale budiž. Stezka Českem nás z Capartic vede až pod hrad Starý Herštejn. Cesta je sem slušná drbačka, která nechutná ani mě a trošku víc v tu chvíli ani Honzovi. Pod Herštejnem dávám pauzu a na Honzu lehce čekám. Bohužel drobná vázka v naší vzájemný komunikaci a asi v tu chvíli slabší chvilka každýho z nás mě vysílá dál samotnýho. Možná i s lehkým nasrá*ním si jdu svou cestou. V hlavě se mi ale rozsvěcí další kontrolka – Honza má na rozdíl ode mě nabitou PowerBanku a já tak ztrácím jistotu, pokud se někde zas nespojíme, že udržím při životě alespoň Garmin. V civilizaci jménem Rybník (OPRAVA – NEBYL TO RYBNÍK, ALE PLEŠ) zastavuju u místního hotýlku. Venku sedí Jirka – závodník co do toho dupe jako králík. Zdravim a jdu se schovat dovnitř restaurace před úmorným vedrem. Nabijim trochu elektroniky, dávám nealko pivko proti úpalu, hermelín a mezitím přijíždí i Johny. Sem tam se dávám do řeči s hrozně fajn číšníkem. Když asi po pátý mizí se slovy “jdu si dát jedno cígo, dneska sem ještě ani jedno nestih, mam tu hroznej frmol”, trošku nechápu, jestli nejsem zacyklenej, jak ve filmu “50x a stále poprvé”. Ani teď se spolu s Honzou nespojujem a já po chvíli balím a z trojice mílařů opouštím restauraci jako první.
Mimochodem kluci, kteří byli za námi, nás na Pancíři nedojeli, takže pořád je ve hře první desítka v cíli. Což se mi v duchu vlastně líbí. Jsem na závodě a ikdyž o pořadí až tolik nejde, vlastně závodit chci. Přec jen sme chlapi. Hned za Rybníkem (Pleší) nabíram tempo, cesta mě baví až do chvíle, kdy v jednom lesním rozcestí kufruju a místo cestou do lesa mizím na louce. Tady ztrácim snad 15 minut, než se správně vrátim a napojim se na správnou trasu. Českej Les je fakt “povedenej” co se týče rozbitých cest od lesáků. A když píšu rozbitých, myslim tím totálně rozjetou cestu od harvestorů a těžký techniky, půl metru hluboký koleje, často plný bahna, vody a větví. Několikrát se mi vyplatilo táhnout bajk radši lesem přes klestí, než se utápět v těhle pseudocestách.
Na 118. kilometru mě čeká další jobofka. Přijíždím na Rozvadov, podjíždím dálnici a po trase přejíždím starou Rozvadovskou. Myslím, že bylo okolo osmý večer. Po pár metrech za silnicí cesta neexistuje. Místo toho jen bažina, rákos a můj zmar. A hele, tady zleva přes louku už někdo cestu hledal. Zkouším jít po vyšlapaných cestičkách, ale vždycky mě to dovede do koryta s bažinou. Hnusná stojatá voda, z obou stran 2 metry vysokej břeh. Tohle fakt nedávám. Nemam rád vodu a do bažiny mě nikdo nedostane! Vracim se zpátky k silnici a zkouším najít na mapách objízdnou trasu. Naštěstí existuje. Jen kousek po silnici se lze napojit na turistickou, která se pak napojí zpět na trasu 1000 mil. Super! Neutopil sem se. Až v cíli se bavim s klučinou přede mnou, kterej prý zahučel do bažiny skoro celej, ale přelezl to. Dávám mu zlatýho bludišťáka. Honza naopak zmiňuje bobří hráz, přes kterou to téměř suchou nohou taky jde přejít. Já tu cestu nenašel.
Za tímhle úsekem jsem ale nesmrtelnej. Mám na mapě opět vyhlídnutý nějaký přístřešky od zhruba 150. kilometru dál. Široký cesty, po kterých to pálím jako ďábel, ale vždycky po chvíli vystřídá odbočka někam na turistickou nebo jinou lesákama rozbombardovanou cestu. Chci jet, dokud to půjde a dokud mě to bude bavit. Tím si připravit dobrou výchozí pozici na poslední, finišerský den. Už teď vim, že zejtra je konec. Ale v kolik do cíle dorazim a jestli to vyjde do 15:00 (což by znamenalo čas pod 11 dní), to je zatím ve hvězdách. Míjím první i druhej přístřešek. Bohužel sem nahranej. Vybitý baterky ve světlech mi těsně před dalším přístřeškem téměř vystavujou stopku. Poslední lesáckou lahudku jdu už vpodstatě po tmě. Naštěstí k přístřešku v hloubi lesa na 162. kilometru zdárně přijíždím za mžourání a neustálýho vypínání čelovky. Přístřešek je super. Rozbaluju spaní na lavičky, večeřím zbytky z folmavskýho nákupu a lehce před půlnocí přijíždí Jirka, alias závoďák. Mimochodem, tenhle Jirka mě dobrosrdečně založil a půjčil mi 1000 korun v restauraci v Rybníku, kde byl ten číšník, alias nekuřák. Já bohužel nejen že neměl energii v baterkách, ale došla mi i hotovost. Dodatečně velký díky Jirko!! Chvíli kecáme, dokončuju večerní, resp. noční rozkroj a jdem spát. V hlavě mi trochu vrtá brouček, že sme se s Honzou tak zvláštně rozešli a zároveň si řikám, jestli ten kluk ušatá nepojede non-stop, aby nám spáčům vytřel zrak. Uvidíme zejtra, co se bude dít. Do cíle to mám jen nějakých 80 kilometrů. Rodina už netrpělivě píše, jestli nepojedu přes noc až do cíle. Nepojedu.
Poslední noc na letošních mílích. Najeto mám 162 kilometrů a nastoupáno 3333 metrů.
Epizoda 12 – Le grand final
Poslední budíček v lesním přístřešku nedaleko Broumova. Noc byla všelijaká. Nevim proč jsem opět udělal tu chybu a spal na lavičce. V noci jsem procitl, totálně dezorientovanej a div sem nebyl na zemi. Ještě v noci, když dorazil Jirka jsme se bavili o tom, kdy bude kdo vstávat. Jirka prý vstává okolo 7 – 8 hodiny. Já ve 4:15. Prej když ho vzbudim tak mu to nevadí a aspoň poprvý na mílích vystartuje dřív. No, 4:15 řinčící budík s Jirkou ani nehnul, dokonce s nim nehnulo ani moje nemotorný balení. Holt ho tam nechávám a vyrážím si užít poslední den. 80 kilometrů do cíle, který absolutně netušim, za jak dlouho dokážu odjet.
Výškovej profil slibuje dnes poslední, téměř tisícovej kopec – Dyleň. Z doslechu vim, že ten kopec je vpohodě. Tak jdem do toho. Na vrchol to mám zhruba 19 kilometrů a jsem tam fakt svižně. Na vrcholu mě vítá nádherný ráno. Podél oplocení objíždíme areál radiokomunikační věže a celkem strmým sjezdem hned zasejc padám dolů. Na 30. kilometru přijíždím do obce Kozly a vzhledem k tomu, že od rána jedu bez snídaně, zastavuju u zdejších kontejnerů na tříděnej odpad, sedám na asfalt a naposledy rozjíždím “ubrousku prostři se”. Naposledy vytahuju kapesní rybičku, jím poslední paštiku, dojídám klobásku. Je to okamžik plnej euforie. Navíc je krásný počasí. Jen se nenechat strhnout sílou okamžiku. Přeci jen je to ještě 50 kilometrů do cíle.
Po snídani nasazuju sluchátko s hudbou a naplno se uzavírám do svýho finisherskýho světa. Po dalších zhruba 20ti kilometrech přejíždím po silničním mostu vodní nádrž Skalka. 30 kilometrů do cíle. Z domova, respektive z prostoru cíle, přicházejí zprávy – gratulace, podpora a radost, že se opět uvidíme. Nechybí ani fotky řízků, buchet a dalších dobrot, který na mě v cíli čekaj (bohužel buchty mi stihli sežrat ostatní ještě než jsem dojel). No sakra. Já už tam chci bejt!! Už se na ty moje sviště těšim. Letošní míle jsem rozhodně v průběhu tolik nebulel. Však jsem měl skoro neustále nějakýho parťáka, takže byla hlava vždycky nad vodou. Poslední den je to ale jiný. Míchají se ve vás pocity štěstí, že to opět klaplo s myšlenkama na ohromnou bolest a občas i úzkost, kterou za těch skoro 12 dní prožijete. Už zhruba 50 kilometrů před cílem začínam mít první brečící záchvaty. Prostě mi tečou slzy tak, že nevidim na navigaci.
Bohužel už vodní nádrže to vypadá, že do cíle nedorazím suchou nohou. Zatim jen krápe, ale jen co po pár kilometrech míjím zříceninu hradu Pomezná, přichází šílená bouřka. Na kopečku za Pomeznou je bouřka přímo nade mnou. Hromy, blesky mlátí přímo nade mnou tak, že jsem v tu chvíli malinkej, asi jako pindík otužilce začátečníka na zamrzlým Boleváku. Strachy dupu do pedálů a k bouřce se přidávají ještě provazy deště. Pere se to ve mě, jestli riskovat a dojet do finishe, nebo za obcí Hůrka zajet do zastávky a chvíli počkat. Nakonec volim druhou variantu a ta se ukázala jako správná. Asi 15 minut čekám v zastávce, než přejde to nejhorší a můžu pokračovat.
S příchodem bouřky mě bohužel dohnal ještě jeden problém. Došla mi úplně voda a tím, jaký tempo jedu přichází slušná žíža. Díky bohu, přijíždím do obce Hazlov, kde nacházím otevřený potraviny. Záchrana v podobě ICE TEA je bezkonkurenční. Jen do dneška nechápu, proč jsem koupil jen jednu půllitrovku. Přece mě čeká ještě 20 kiláků a půl flašky vypíjím hned u obchodu. Holt hlava je občas blbec. Z Hazlova stoupám do po cestě, která vede mezi greeny tamního Golf Resortu. Kroutím hlavou nad cedulema “pozor lítající míčky”. Jak si sakra mam dát pozor na letící golfovej míček?? Ten tě buď trefí a zabíje a nebo netrefí. Nic mezi podle mě neni.
Ještě bych rád vyzdvihl jeden z top mílařskej úseků tohoto ročníku, kterej nám připravila právě poslední etapa. Kopřivy jsou na mílích tak nějak normální, ale tenhle úsek, dlouhej odhadem 500 metrů (?) plnej kopřiv, který se po dešti svěsily do naší cestičky…to byla fakt lahůdla. Tady se mi chtělo taky brečet, hehe.
Za golfem ještě přeci jen na chvíli opouštíme naší republiku, když uhýbáme do obce Schönberg. Za ní už nás čeká Skalná. Takovej malej cíl, ale my končíme až v Třebeni, takže pokračujem. Tady už to poznávám, tady už sem byl. Rybník, jo ten taky znam. Na poslední louce ještě zdárně kufruju, protože mam zase plný brejle slziček :). Ještě se v Hájku promotat davem pionýrů, který dorazili vlakem na tábor, pak obec Nový Drahov, lehký stoupání na horizont po asfaltce a…už vidim oblouk 1000 MILES.
Je to tam ty kokos!!!
Konec, šmitec. Přivítání s rodinkou a s kamarádem Buggynou (díky chlape za podporu, příště jedeš TY). Povinný foto u oblouku. Povinný foto s Bernardem.
1000 mil dlouhá cesta, která rozhodně není zadarmo a v cíli BRAMBORÁK!!! Neni to mnoho, ale přesto to za to stojí.
Honza přijíždí chvíli po mě. Nakonec si někde pár kilometrů za námi taky zdřímnul a ráno předjel i Jirku, alias závoďáka. Jirka přijíždí v zápětí. V noci, během našeho spánku nás jeden borec svou nonstop jízdou přeci jen předjel. Respekt.
Pár čísel z letošního ročníku:
- najeto 1654,67 km
- nastoupáno 30385 výškových metrů
- čas na kole 135 hodin 44 minut
- čas v cíli 10 dnů 20 hodin
- 8. místo
- nejvyšší denní nájezd cca 180 km
- 1x sprcha
- 10 nocí venku, 1 noc v chatce
- 9 dnů dovolený
- 1x zjištění, že existuje web www.beerborec.cz
- nekonečno zážitků a legrace
- mnoho slz, potu a krve
- nejedna nová známost
Zvláštní poděkování za podporu a výdrž patří hlavně mojí rodince milovaný. Děkuju ale všem, co jste fandili, psali a drželi palce. Za celou dobu jsem cítil, že v tom nejsem sám!
Děkuju Honzovi (Johny), Milošovi (Čmoudík), Zdendovi, Martinovi (Zdravotník), Haničce, Jedenáctce, Přehazovačce, Modrýmu zajícovi… a dalším…